Salam Taaruf

   
Saturday 17 November 2007

Acapkali kaki ingin melangkah. Namun ada sahaja halangan yang mendatang.Sama ada dari diri atau keadaan yang memaksa. Namun semua itu hanya alasan negatif untuk mematahkan semangat untuk menulis. Teringat kata bidalan orang tua-tua "Hendak seribu daya kalau tak nak seribu dalih". Kalau hendak tunggu makanan terhidang di depan mata tanpa ada usaha yang kuat untuk mencari memang amat mustahil untuk diterima akal walaupun kita ada juga mendengar orang berkata ulat dalam batu pun boleh hidup inikan manusia. Namun kita mesti memahami secara jelas bahawa Allah telah menciptakan kita dengan sebaik-baik kejadian dan tentulah menjadi sesuatu perkara yang amat membazir jika apa yang dianugerahkan kepada kita tidak digunakan dengan sebaik-baiknya.Misalnya anugerah tulang empat kerat ini,antara salah satu fungsinya untuk kita bergerak dan mencari rezeki.Selain itu banyak lagi perkara-perkara yang telah dipertanggungjawabkan kepada kita untuk kita laksanakan sebagai hamba di muka bumi ini.Saya teringat dengan sepotong ayat al-quran dalam surat At-Tinn yang antara lainya bermaksud:

Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan kelengkapan sesuai dengan keadaannya). Kemudian (Jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu). kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah.kecuali orang yang beriman dan beramal soleh,maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus.

Saya sebagai insan biasa merasakan bahawa laman blog merupakan medium terbaik untuk saya berinteraksi dengan otak agar ilmu atau pengalaman yang saya perolehi sama ada masa kini atau masa lampau dapat disusun kembali dengan cara yang sistematik. Dalam masa yang sama sekurang-kurangnya ada khazanah kecil yang dapat saya tinggalkan untuk anak cucu apabila saya tiada kelak. Saya mengharapkan dengan kehadiran blog ini mampu menyemarakkan lagi pembudayaan ilmu dikalangan pembaca sekaligus menceriakan lagi arena penulisan blog di alam maya ini


Salaam taaruf dari Saya

0 comments:

 
Copyright  © 2007 | Design by uniQue             Powered by    Login to Blogger